Phoenix 2000 EPO – III. časť: Osvetlenie a iné.

V druhom článku o Phoenixovi som napísal, že by som rád na ňom  dorobil ešte nejaké veci. A práve o tých bude tento článok.

Dováženie ocasu bol najmenší problém, na chvoste skončilo 75g olova. Ale to, čo mi chýbalo najviac bol nejaký viacpinový konektor, ktorý by som mohol použiť na krídla. Pri každom skladaní zapájať celkom štyri servokonektory a pritom dávať pozor, aby sa človek nepomýlil, to nie! Vedel som, že potrebujem aspoň 12 pinové konektory: dve servá to je 6 pinov a 3 osvetlenia ( navigačné svetlá, pristávacie, efektové – a pre každé dva vodiče ) sú ďalších 6 pinov.

MPX konektory som našiel najviac 6- pinové, takže som sa rozhodol, si vyrobiť vlastné konektory. Ako samcov som použil dvojradové kolíky S2G20 2,54mm z GME, …

… ako samice precízne dvojradové dutinkové lišty AWRG20Z-6,9 z toho istého obchodu.

Zostal už len taký “drobný”problém: plošný spoj pre konektor. Ten som si dal vyrobiť vo firme Ch-print, s ktorou mám roky dobré skúsenosti. Ako na potvoru, akurát tento plošný spoj moc nezvládli, tak som ho musel reklamovať – čím sa celá akcia trochu natiahla.

Takže môj pracovný postup:

Na krídla som použil LED pásy na 12V. Na pozičné svetlá na konci krídel vľavo červené a vpravo zelené s hustotou 120 LED/ m. Na efektové osvetlenie červené LED pásy s husotou 60 LED / m. No a na pristávacie reflektory biele s hustotou 120 LED / m. Osvedčené LED OSPW 5111 P, ktoré štandardne používam na pristávacie reflektory som nepoužil z dôvodu … lenivosti. Detail konca krídla s navi ( prúžok na konci ) a efektovým ( to “véčko” vedľa ) osvetlením…

… a ďalší pásik efektového svetla ( vľavo ) a pristávací reflektor ( vpravo dole ).

Na pristávacie reflektory sa chystám ešte niekedy spraviť prekryt z DUROFOLu.

Niekedy 🙂

Celé krídlo teraz vyzerá takto:

Pre kabeláž k LED pásom som sa rozhodol použiť 36AWG Teflon Coated Wire, …

… ktorý som na skúšku kúpil na HobbyKing. Škoda, že v súčasnosti ho majú len v balení po jednom metri. Úprimne: robí sa s ním dosť na figu – odblankovávať ho je za trest – ale zase je tenký a ľahký. Keďže som nechcel do krídla “vyrývať” ďalšie kanáliky na kabeláž, len som ho prilepil tavnou pištoľou po celej dĺžke, kde nešiel v kanáliku ( tam, kde už bol kanál na servokáble, som ho ťahal tade ). Po celej dĺže preto, aby sa kdesi nezachytil a neroztrhol – opravu si ani neviem predstaviť. Prvé krídlo som spravil tak, že som AWG36 ťahal až na plošák konektora, čo mi došlo až neskoršie, že nie je dobrý nápad. Ako voľne vedený vodič – aj keď vonku z krídla ide spolu so servokáblami – nie je mechanicky ktovieako odolný 🙁  Na druhom krídle som to už spravil inak: kdesi na úrovni pristávacieho svetla som ho nadpojil káblom Turnigy High Quality 30AWG Silicone Wire, …

… ktorý je stále dosť ľahký, ale mechanicky podstatne odolnejší. Na konci krídla som ho zalepil do kanála ( tie tri páry vodičov naspodu )…

… a všetku kabeláž vrátane serv pripájoval na konektor.

Detail kabeláže na strane nepárnych popiskov na plošnom spoji…

… a párnych:

Na strane krídla som použil na konektore kolíky s nasledovným rozložením:

Krytky na konektory som si navrhol v programe FreeCad a vytlačil na 3D tlačiarni.

Keďže sú krídla dve, navrhol som krytky so zámkom – nie je tak možné konektory medzi sebou zameniť.

Na strane prijímača som použil na konektore dutinky s nasledovným rozložením:

Ku plošáku som pripájkoval 30CM Female to Female Servo Lead (JR) 26AWG káble…

… precvaknuté na polovicu.

Detail pripojenia na plošák…

… a ako to vyzerá celkovo:

Pôvodne som chcel na spojenie konektorov použiť skrutky M2, ale zvíťazila … izolepa 🙂 Na rozdiel od skrutiek je nevodivá a keďže nejaké pravidelné rozoberanie konektorov sa nechystám, stačí. Po zacvaknutí to vyzerá takto:

Ako kontrolér osvetlenia som použil RxE11 vlastnej výroby – o tom spravím popis niekedy inokedy.

Pre osvetlenie na “ocase” som žiadny konektor nepoužil: pri smerovke som navŕtal do trupu dierku, cez ktorú som kabeláž osvetlenia pretiahol do trupu a zafixoval tavnou pištoľou.

Na “blikačku” som použil bielu 1W ( alebo 3W, neviem presne ) LED, ( niečo takéto )…

… ktorú som tiež zalepil tavnou pištoľou do diery na trupe zhora aj zdola.

Ako bzučiak pre hľadanie modelu ( kontrolér osvetlenia pri prechode RX do failsafe zapne bzučiak ) som použil magnetodynamickú sirénu KXG1212C z GME…

… pre ktorú som naboku trupu vyvŕtal otvor priemer 6mm a zalepit tavnou pištoľou tak, aby ústie zvukovodu lícovalo s otvorom v trupe – aby sirénka pípala von a nie vnútri v trupe.

Pôvodne som chcel nejako osvetliť aj kabínu. Ale keďže ten čierny kryt kabíny nie je ničím presvietiteľný, tak som nakoniec zalepil dva modré LED pásy 120 LED / m dĺžky asi 15cm vpredu zvnútra trupu. Čo už – v živote niekedy treba robiť kompromisy 🙂

Všetky LED pásy som poisťoval aj tavnou pištoľou – na krídlach by trvalo nedržali určite a zvnútra trupu sa ukázalo, že tiež nie.

Takže teraz vyzerá môj Phoenix 2000 takto s navigačnými svetlami…

… a takto s efektovými zhora…

… a takto zdola:

Ako bliká “blikačka” som musel vystrihnúť z videa:

No a počas stavby som si ešte spomenul, že kdesi v krabici mám už tri roky vario vlastnej výroby a tak som ho zapojil do prijímača, takže Taranis mi teraz ukazuje aj výšku- ale o tom niekedy nabudúce.

Letové foto, či video, pridám len čo nájdem nejakú ochotnú dušu na fotenie či filmovanie…

Tento obsah bol zaradený v Modely, Technika a označkovaný ako , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár