Dovolenka 2017 … s modelmi.

Tento rok sme zase strávili pár týždňov v Chorvátsku na ostrove Hvar – už pár rokov našej štandartnej dovolenkovej destinácii. A ako vždy som so sebou okrem celej dielne zobral aj zopár modelov. Veď aká by to už len bola dovolenka bez lietania!

Konkrétne sa so mnou – okrem mojej milovanej a veľmi tolerantnej manželky – na dovolenku vybraj aj Phoenix2000, Suchoj 27 a DYI koptéra. Manželka si už za tie roky zvykla na to, že pár týždňov strávi v apratmáne zaplnenom polystyrénom, pájkovačkou, multimetrom, vysielačkou, lepidlami a iným modelárskym “harampádím”.

Ale od konca: milá koptéra za celý čas len ticho ležala a ani raz si nezaletela. Celé dva týždne bolo totiž pekné počasie, a tak sa nám nechcelo chodiť po žiadnych nových miestach. A tie staré už mám z koptéry nafilmované.

Ale zato Suchoj a Phoenix si zalietali. Najlepšie obišiel Suchoj: s tým stačilo ráno ( keď ešte nebolo nikoho na pláži ) alebo podvečer ( keď už nebolo na pláži moc ľudí ) vybehnúť k moru a šup do vzduchu. Síce som raz netrafil pri pristávaní do ruky a Suchoj to odniesol na tvrdých Chorvátskych skalách zlomeným ” čumákom “, ale stačilo päť minút práce s Quick-Cure 5 Min Epoxy a Suchoj mohol zase do vzduchu. A keďže ako aj po iné roky manželka – ktovie prečo – nebola so mnou ochotná vstávať o šiestej ráno, aby mohla ísť so mnou na breh a vyfotiť Suchoja v akcii, ani tento rok sa letové foto nekonalo 🙁

Phoenix2000  bol na tom o niečo horšie: keďže jediné mne známe miesto na Hvare, kde sa dá rozumne pristávať s vetroňom je miestne športové letisko vzdialené od nášho aparmánu 15km, bolo treba … dať si budík na pol šiestu, a vybrať sa na letisko:

Po príchode skompletovať Phoenixa a … šup do vzduchu.

So “šéfom” miestneho aeroklubu som sa zoznámil pri jednom z dvoch výletov po ostrove, keď práve skákali tandemové zoskoky so záujemcami o skydiving. Lámanou angličtinou sme sa dohodli, že si na letisku môžem s modelmi zalietať kedykoľvek, keď ho práve nebudú potrebovať pre seba, za čo som im bol povďačný a aj to párkrát využil. Okrem lietania s Phoenixom a Suchojom som poobdivoval ich letový park…

… ale hlavne sa zložil blízko ” riadiacej veže “…

…, kde bol asi jediný tieň na letisku, a venoval sa lietaniu. Ešte panoramatický pohľad na letisko:

Zhrnutie: dobrá modelárska dovolenka. Okem kúpania a dovolenkovania si Suchoj zalietal 14x, Phoenix 4x. A dokonca som tento rok ani jedného neutopil 🙂

Na záver pridám jednu kurióznu dovolenkovú príhodu práve z lietania na letisku:

Lietam si tak v jeden dovolenkový deň s Phoenixom, inak všetko v pohode, len po pristátí mi ESC pípal jak symfonický orchester. Hovorím si: ajaj, Chorvátsko, horko, chudák YEP sa prehrial a resetol. Ráno prídem na letisko, zložím Phoenixa, všetko vyskúšam, funguje. Síce sa mi zdalo, keď som s Phoenixom v ruke pridal plyn, že motor neťahá až tak brutálne, ako predtým, ale to je určite len pocit. Šup hore. Len som si náhodou počas lietania všimol, že mi neukazuje meranie prúdu. Čudné, asi sa niečo rozhádzalo aj vo vysielačke, to tie Chorvátske horká… Lietam si, lietam asi štvrť hodinu, zase chcem nastúpať tak pridám plyn a … NIČ. Ajaj, rýchlo dole. Ešte že ovládanie ide. Pristanem, skúsim pridať plyn, motor sa rozbehne, ale nejako slabo.
Pomyslím si: kurník šopa, YEP je určite v čudu. No nič, sú aj horšie veci :(
Večer som chytil záchvat aktivity – ešte že som som si zobral na dovolenku celú dielňu – idem pozrieť ten YEP. Ťahám, ťahám pomaly všetko z trupu, len … ako to, že mi nejde vytiahnuť ten káblik z prúdového/ napäťového snímača? A prečo ťahám aj káblik zo serva smerovky?
Keď som milý káblik z prúdového/ napäťového snímača vytiahnem, vyzeral takto:

( ten servokáblik v popredí, všimnite si čiernu žilu ).

Takže pointa:
V modeli používam senzor prúdu/ napätia. Silovými káblami ide dovnútra plus a mínus z baterky, silové výstupy idú rovno na ESC. Výstup meraní ide cez servokáblik do prijímača: meranie napätia, meranie prúdu a – našťastie – zem. Výkonový vodič plus napájania ide na senzore cez snímací odpor, výkonový mínus vodič ide cez… plošný spoj. No a potom stačí Chorvátske horko, 37A prúdu do motora a … milý čínsky plošný spoj sa prepáli:

Normálne by to bol koniec napájania, keďže sa prerušil mínus vodič od baterky, ale … ešte šťastie, že výstup zo snímača napätia a prúdu je aj … zem. Takže mínus z baterky sa tým pádom vydal po servokábliku do prijímača a odtiaľ aj do ESC. Ale keď sa cez servokáblik rozhodnete pretlačiť 37A, tak … to chudák servokáblik nevydrží, spálite na ňom izoláciu a pripečie sa napríklad k inému servokábliku. No a tiež začne fungovať ako odpor, a keď pridáte plyn, tak … NIČ :mrgreen: Ale model pristál v poriadku!

Tento obsah bol zaradený v Aktuálne akcie a označkovaný ako , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár