Blade mCP X a Multiprotocol TX Module: Déjà vu po piatich rokoch.

Celé roky som vídaval na povale krabicu s dávno už nelietaným mikro vrtuľníkom a vždy ma napadlo: vyhodiť. nevyhodiť? Predávať nemá zmysel, cenu to už žiadnu nemá. Až… až som rozmýšľal, či si nekúpiť k novému Multiprotocol TX Module For Frsky nejakú heli, s ktoru by sa dalo trénovať lietanie v inverte. Hexakopréra JJRC H20 Nano je výborná napríklad na trénovanie cúvaných zatáčok, ale v dole hlavou lietať nevie.

To, čo mi bránilo kúpiť k Multiprotocol TX Module For Frsky nejaký akrobatický vrtuľníček bola skúsenosť spred piatich rokov: malé akrobatické vrtuľníky stoja to nie malé peniaze a ktovieako nelietajú. Ktorýsi večer ma napadlo: ale veď na povale mám roky zaprášenú krabicu so starým Blade mCP X. Ak viete, že Blade vrtuľníky potrebujú na ovládanie vysielač Spektrum, viete správne. Takže na vysvetlenie niečo z histórie:

História.

Ak si dobre pamätám, Blade mCP X som kúpil v júli 2011, keď som ešte mal vysielačku Spektrum DX5e. Keďže DX5e bola nepočítačová vysielačka, tak som si len kôli mCP X ( v tej dobe som už mal ako hlavnú vysielačku Turnigy 9X s modulom FrSky DJT ) kúpil v septembri 2012 vysielačku Spektrum DX6i. Keď mi v decembri 2012 odišla riadiaca doska v mCP X a kúpil som si novú riadiacu dosku … pre Turnigy FBL100/ HiSky FBL100/ WLToys V922 ( čo bol klon mCP X  )…

( Poznámka: zopár obrázkov prevzatých z Hacksmods )

… spolu s modulom HT8

… no a to bol koniec. Koniec pre Spektrum DX6i, ktorú už viac nepotreboval, tak som ju predal. A tiež koniec lietania s vrtuľníčkom, keďže sa mi nepodarilo riadiacu dosku nabindovať s HT8 a vysielačkou TG9x. A tak milý Blade mCP X od začiatku roka 2013 zapadával prachom v krabici na povale, až ma pred pár dňami napadlo: ale veď nový Multiprotocol TX Module For Frsky by mal vedieť fungovať aj s HiSky FBL100!

Binding.

Takže milý TX modul som prepol do vhodného režimu, …

… zapol vruľníček, potom Taranis a … nič. Po asi troch neúspešných pokusoch už som to chcel vzdať, ale hľadanie po skoro vševedúcom internete prinieslo riešenie. Takže postup spárovania:

  1. vysielačka pri spárovaní musí byť VEĽMI BLÍZKO k riadiacej doske, takže heli som položil k Taranisu.
  2. riadiaca doska má zelenú LED, ktorá po zapnutí nenabindovanej dosky najprv bliká s periódou asi 1s ( vtedy doska hľadá novo zapnutú vysielačku na spárovanie ) a po pár sekundách začne blikať tak 3x za sekundu ( akože nič nenašla ). Keďže Taranis nabieha ( vďaka úvodnej hláške „Hip, hip, hurá, ideme zase lietať“ ) niekoľko sekúd, tak som najprv zapol vysielač, hneď na to mCP X a… stal sa zázrak: po piatich rokoch som zazrel trvalo svietiacu zelenú LED na riadiacej doske, ktorá znamenala úspešné spárovanie.

Mixovanie.

Predpokladal som, keďže je to bezpádlová riadiaca jednotka, že bude treba použiť klasický mix AETR mix s nejakými doplnkami. Kruto som sa mýlil. Až na videu z ďalekého Švajčiarska som našiel riešenie: doska potrebuje HELI mix. Taký som v živote nepoužíval a keďže hľadať v manuáloch k OpenTX som bol lenivý, išiel som na to systémom pokus/ omyl. Na vysvetlenie: síce som si eepe súbor zo spomenutého švajčiarskeho videa stiahol, ale niektoré veci nefungovali – asi je to bolo robené v nejakej prastarej verzii OpenTX.

Poznámka: Moje nastavenie modelu je možné stiahnuť tuná ( mám OpenTX 2.2.1 ) .

Takže moje mixovanie: vypnutý interný TX modul, zapnutý externý cez PPM:

Mixovanie cykliky: ak neviete, čo je to Long. cyc., tak to je „výškovka“ a Lateral cyc. sú „krídelká“  😉

Výškovku, krídelká aj smerovku som upravil s expami:

Samotné mixy: doteraz netuším, čo ovláda kanál č. 5. Možno to bude prepínanie v riadiacej jednotke veľké/ malé výchylky. Ak viete, dajte vedieť.

Nastavenie výstupov:

A krivky:

Prekvapenie.

Najväčšie prekvapenie ma čakalo pri skúške lietania: niektoré baterky sú schopné aj po piatich rokoch skladovania vydržať tri – štyri minúty visenia s vrtuľníčkom.

Zhodnotenie.

Znovu vzkriesený Blade mCP X/ Turnigy FBL100 lieta. Teda presnejšie, zatiaľ skôr visí, v kuchyni sa akrobatickým vrtuľníčkom ktovieako lietať nedá :-). Tu je dôkaz:

Na záver varovanie: naozaj Vás nechcem nahovárať, aby ste si nejaký podobný „akrobatický“ mikrovrtuľník kupovali. Vnútri sa s tým „akrobatiť “ moc nedá a na von je to malé. A vôbec celkový letový prejav oproti “ veľkým “ akrobatickým helinám je mizerný. Takže zrátané a podčiarknuté – sú to vyhodené peniaze, už len s obyčajnou 450kou sa lieta neporovnateľne lepšie. Ale keby ste mali doma tiež nejaký za doby mladíckej nerozvážnosti kúpený mikrovrulníček  – nenechajte ho zahálať!

 

 

 

 

 

Tento obsah bol zaradený v Modely, Technika a označkovaný ako , , , , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár